16
[2026-06-26] Fri snak fredag
(feddit.dk)
Et meta-forum for nyheder, meddelelser og debatter omkring Feddit.dk i sig selv.
Man er også velkommen til at poste her hvis der ikke er nogen andre fællesskaber der passer.
Jeg sidder i shorts/T-shirt på hjemmekontoret (aka spisebordet i køkkenet) og fryser faktisk en lille smule fordi her er fodkoldt på klinkegulvet. Der er pt. 23 grader i husets varmeste rum så det er helt fint indtil videre.
Vi satte vores pool op i sidste weekend, den er selvfølgelig også godt benyttet. Vandet har dog været >26 grader de sidste to dage, hvilket er ekstremt behageligt, og næsten for varmt.
Det lyder fedt! Min kontorplads har 27 grader 😥 Vores hus ligger i fuld sol hele dagen.
Det gør vores stort set også, og med hele syd-siden fuld af glas kan der blive meget varmt vi har dog et stort gammelt birketræ der lige tager det værste indtil kl 9. Det hjælper utroligt meget at rulle gardinerne ned og lukke alle vinduer så husets isolering får lov til at holde varmen ude. Hele nord-siden af huset er med græs og træer så det dæmper varme ret meget på den side, det er også de vinduer vi åbner om aftenen når udetemperaturen begynder at falde igen.
Vores hus er ret dårligt isoleret i gulvet = der kommer kulde nede fra som køler huset. Ved ikke helt hvilken temp det er, men det er da tåleligt og vi kan fint sove ;) ellers har vi varmepumpe der kan køle ;)
Jeg har forsøgt at overtale min kone til at få det siden vi fik solceller på taget, for så er det jo reelt gratis at drive den om sommeren...men det syntes hun er spild af penge 🙄
Der skal ikke mange spolerede nattesøvne til før de penge er godt givet ud. Tænk hvis man kører galt pga træthed. Dårlig søvn medfører også en del følgesygdomme og stress.
Og måske kan den endda bruges som et tidligt supplement til opvarmning ef huset mens solcellerne stadig laver lidt strøm.
Håber argumenterne virker (:
Men et eller andet sted har din kone nok ret. Hvor mange dage om året har man reelt brug for AC i Danmark.
Jeg har forsøgt med alle mulige vinkler, hun er vidst nået dertil hvor hun bare er principielt imod 😅
Da vi fik solcellerne var det ikke så mange, men jeg syntes det bliver mærkbart flere og flere dage for hvert år der går.