16
submitted 1 day ago by AutoMod@feddit.dk to c/fedditdk@feddit.dk

Så er det endelig fredag! Dette er tråden, hvor der kan snakkes om alt og intet.

Denne tråd oprettes automatisk af botten hver fredag kl 6.

Hvis du har spørgsmål til botten eller ønsker at bruge den på et fælleskab, så skriv til @President_Pyrus@feddit.dk .

God weekend!

you are viewing a single comment's thread
view the rest of the comments
[-] pomfritten@feddit.dk 10 points 1 day ago

LPT: Det der virker i soveværelset er en loftventilator.

But not all loftventilators are created equal.

Den klassiske med AC motor og 3 trin kan kun blæse nedad, og selv laveste trin er alt for meget.
Vælg i stedet DC motor med trinløs variabel regulering.

Til hurtig afkøling sættes den til at blæse nedad med ca. 25% hastighed. Det giver for meget luft i ansigtet og dur ikke til at sove med, så efter en passende tid sættes den til at blæse opad på laveste hastighed. Det larmer ikke og giver en behagelig diffus luftstrøm som man kan sove med hele natten.

Vælg:

  • DC motor med trinløs variabel regulering.
  • Check at den både kan blæse opad og nedad.
  • Stor diameter, ca. 1m. Lange vinger + lav hastighed => Ingen støj.
  • Check byggehøjde - mange af dem hænger temmlig langt ned i rummet.
  • Der medfølger som regel en fysisk fjernbetjening, men nogle modeller har også en app (bluetooth) som giver mulighed for mere præcis styring af hastigheden, samt diverse andre features f.eks. nedtælling.
[-] meldrik@lemmy.wtf 3 points 11 hours ago

Har du nogle bestemte modeller du kan anbefale?

[-] hbm@feddit.dk 3 points 23 hours ago

De er også geniale om vinteren specielt hvis man har højt til loftet. Da vi havde en, brugte vi nedad om sommeren og opad om vinteren. Med en ceiling fan skal det være stygt varmt for at der er behov for en A/C. (I B'klyn havde vi 28° om natten et par gange — så tænder man alligevel A/C'en, selvom man ved den ikke er god for isbjørnene.)

[-] ExcessShiv@lemmy.dbzer0.com 4 points 1 day ago

Nattetemperaturen er faktisk ikke så høj, vi havde 18 grader i soveværelset i nat med åbent vindue, det var næsten for koldt. Vi har klaret den med nedrullede gardiner om dagen før at minimere opvarmning og så gennemtræk i huset om natten for at få kølet det godt ned onde næste dag. Vi havde 22-23 grader i soveværelserne da vi lagde os til at sove i går, det var helt fint. Resten af huset toppede på 25 grader i går, det er til at leve med.

this post was submitted on 26 Jun 2026
16 points (100.0% liked)

Feddit.dk

1423 readers
32 users here now

Et meta-forum for nyheder, meddelelser og debatter omkring Feddit.dk i sig selv.

Man er også velkommen til at poste her hvis der ikke er nogen andre fællesskaber der passer.

founded 3 years ago
MODERATORS